Udgivet i Magasinet

Medvirkende i How To Lose A Guy In 10 Days

Af Gavebordet.dk

Kan man virkelig slippe af med en fyr på bare ti dage - og samtidig vinde hans hjerte? Det er det sprudlende omdrejningspunkt for How to Lose a Guy in 10 Days, romantikkomedien fra 2003, hvor kvindeblads-journalisten Andie Anderson (Kate Hudson) og reklame-stjernen Benjamin Barry (Matthew McConaughey) indgår hvert sit hemmelige væddemål - med hinanden som intetanende prøvekaniner.

På overfladen er filmen en klassisk battle of the sexes, men under den glitrende New York-kulisse gemmer sig en perlerække af mindeværdige biroller, skæve cameos og kulørte 00’er-øjeblikke, der gør historien til mere end bare endnu en rom-com. Fra Kathryn Hahns hjerteknuste Michelle til legendariske Marvin Hamlisch som sig selv, er rollelisten pakket med ansigter, man enten husker - eller får lyst til at genopdage.

I denne artikel dykker vi ned bag kulissen, præsenterer de vigtigste skuespillere og afslører fun facts, der løfter filmen fra charmerende til uimodståelig. Sæt dig godt til rette; på kun få minutter er du klar til at være den, der altid kan sige: “Vidste du, at …?” næste gang How to Lose a Guy in 10 Days snurrer på skærmen.

How to Lose a Guy in 10 Days – kort om filmen

Hvordan mister man en fyr på 10 dage? Det er det spørgsmål, som magasinjournalisten Andie Anderson (Kate Hudson) forsøger at besvare i sin næste klumme. Hun får til opgave at kortlægge alle de fejltrin, der kan få en mand til at stikke halen mellem benene - og hun skal demonstrere det i praksis: finde en kæreste, gøre ham håbløst forelsket og derefter få ham til at slå op med hende - alt sammen på bare ti dage. Hendes “uvidende forsøgsdyr” bliver den charmerende reklamemand Benjamin “Ben” Barry (Matthew McConaughey), som imidlertid har sit helt eget væddemål kørende: Han skal bevise over for sine kolleger, at han kan få hvilken som helst kvinde til at forelske sig i ham inden for nøjagtig samme tidsramme. Resultatet er et sprudlende komediesammenstød af skjulte dagsordener, dates gone wrong og uventet romantik.

Filmen rammer den klassiske romantiske komedie-tone fra begyndelsen af 00’erne - letbenet, kærlig og fuld af vittige oneliners, men med et bankende hjerte af ægte følelser under alle de komiske misforståelser. Instruktør Donald Petrie mixer kvikt dialogdrevne scener fra New Yorks magasinkorridorer med glamourøse reklame-pitched fester og over-the-top “deal breakers”, alt imens kemien mellem Hudson og McConaughey driver fortællingen fremad.

Fakta om filmen Detalje
Genre / tone Romantisk komedie, feel-good
Udgivelsesdato (USA) 7. februar 2003
Varighed 116 minutter
Originalsprog Engelsk
Oprindelsesland USA

Med sin kombination af skarp satire over datens “regler”, charmerende hovedroller og et velfungerende high-concept plot har How to Lose a Guy in 10 Days siden premieren cementeret sig som et af de mest populære bud på en studiodrevet rom-com fra de tidlige 2000’ere.

Skuespillere og roller: hvem er hvem?

Filmens stærkeste kort er naturligvis Kate Hudson og Matthew McConaughey, der som hhv. Andie Anderson og Benjamin “Ben” Barry rammer den svære balance mellem screwball-kaos og romantisk gnist. Hudsons Andie er den charmerende, men også manipulerende magasinjournalist, der i forskningens (og artikel-deadline’ens) navn skruer op for alle de klassiske “deal-breakers”. McConaugheys Ben er den selvsikre reklamemand, som tror, han kan forføre enhver - og dermed bliver perfekt modspil. Sammen leverer de en hurtig ping-pong-dynamik, der både sælger publikum på kærlighedshistorien og holder komedien kørende, når planerne begynder at ramle.

Det nærmeste entourage

  • Kathryn Hahn - Michelle Rubin
    BFF’en der starter hele plottet: Hendes hjertesorg giver Andie idéen til artiklen. Hahn mixer neurotisk sårbarhed med komisk timing.
  • Annie Parisse - Jeannie Ashcroft
    Den mere jordbundne veninde, der fungerer som Andies moralske kompas (og lejlighedsvis lydmur).
  • Adam Goldberg - Tony & Thomas Lennon - Thayer
    Bens kolleger og pokerkammerater, som både agerer wingmen og skeptiske tilskuere til hans væddemål.

Magasin- og reklameverdenen

  • Bebe Neuwirth - Lana Jong
    Andies krævende chefredaktør på bladet Composure, der trykker på deadlinen.
  • Michael Michele - Judy Spears & Shalom Harlow - Judy Green
    Rivaliserende reklame-duo kendt som “The Judys”, som Ben skal overstråle for at lande den store diamant-konto.
  • Robert Klein - Phillip Warren
    Diamantfirmaets CEO, hvis gunst alle figurerne jagter.

Cameos og mindre roller der sætter farve

Marvin HamlischSig selv - den legendariske komponist dukker op til firmagallaen og leverer piano-stemning.
Warner WolfSig selv - sportskommentator på tv-skærmen, der kører i baggrunden.
Scott & Zachary BenesDeler rollen som den søde Joey Jr., som Andie møder til Bens familiesammenkomst.
Liliane Montevecchi & James MainprizeEkscentrisk milliardærpar, Mrs. & Mr. DeLauer, der har nøglen til diamantkontoen.

Hertil kommer en stribe bittesmå, men mindeværdige roller - fra vegetar-servitricen (Gina Sorell) til den meget følsomme biografgæst (Tony Longo) - der tilsammen giver filmen det mylder af personligheder, som enhver god 00’er-romcom kræver.

Bag kameraet: instruktør, produktion og selskaber

Instruktøren: Bag kameraet står Donald Petrie, der allerede var et velkendt navn i rom-com-genren med titler som “Miss Congeniality” (2000) på CV’et. Petrie har en forkærlighed for skarpe, kvindelige hovedroller sat i en skæv komisk situation - en stil, der passer perfekt til historien om Andie og Ben. Hans sikre hånd sikrer, at både de romantiske gnister og den fysiske komik får plads på lærredet.

Producer-triumviratet:

  • Lynda Obst - veteran fra film som “Sleepless in Seattle” og “Contact”. Obst har flair for at kombinere kommerciel appel med stærke kvindefigurer.
  • Christine Forsyth-Peters - står bag flere 90’erpigehits og bringer en let, glossy tone, som passer til magasinmiljøet i filmen.
  • Robert Evans - legendarisk Paramount-chef og producer af klassikere som “The Godfather”. Hans navn giver produktionen ekstra tyngde og sikrer adgang til top-talenter både foran og bag kameraet.

Produktionsselskaber:

Paramount PicturesMainstream-studiet der finansierede og distribuerede filmen.
Robert Evans ProductionsEvans’ egen virksomhed - tilføjede star-power og branchekontakter.
Lynda Obst ProductionsObsts hjemmebane for romantisk komedie med kant.
Christine Peters ProductionsSørgede for den sprudlende, moderne feel i look og dialog.

Kontekst: “How to Lose a Guy in 10 Days” - der internationalt beholdt sin originale titel - er klassisk storstudioproduceret rom-com fra de tidlige 00’ere. Perioden var kendetegnet ved:

  1. Et markant fokus på stærke kvindelige hovedroller, ofte sat i konkurrerende karrieremiljøer (her: magasin- vs. reklamebranchen).
  2. Høj production value, lækre New York-locations og et pop-soundtrack, der skulle sælge både biografbilletter og cd’er.
  3. Stjerne­casting - især den karismatiske duo Kate Hudson & Matthew McConaughey, der gjorde filmen til en af årtiets mest citerede dating-komedier.

Med Petrie i instruktørstolen, tre erfarne producere ved roret og Paramounts distributionskraft i ryggen blev “How to Lose a Guy in 10 Days” derfor et skoleeksempel på, hvordan Hollywood dyrkede feel-good-romantikken, før streaming-bølgen ændrede spillets regler.

Fun facts og små detaljer fra How to Lose a Guy in 10 Days

Filmen er proppet med små, finurlige detaljer, som gør gensynene ekstra fornøjelige - selv når man (næsten) kan replikkerne udenad.

  • Cameoen med Marvin Hamlisch
    Den legendariske komponist bag bl.a. The Way We Were kigger forbi og spiller sig selv. Spot ham ved klaveret - et lille nik til filmens eget romantiske soundtrack og til storbyens glamouriøse selskabsliv.
  • Joey Jr. spilles af tvillinger
    Når Andie og Ben besøger Bens familie, møder vi den charmerende Joey Jr. Rollen deles af Scott og Zachary Benes, et klassisk Hollywood-trick der gør det lettere at filme med et barn i lange dage - og et sjovt trivia-punkt at imponere med, næste gang filmen kører fredag aften.
  • De farverige biroller
    Liliane Montevecchi og James Mainprize giver som DeLauer-parret et pragtfuldt indblik i den ultrarige klientel, Ben jagter i reklamebranchen.
    • 90’er- og 00’er-favoritter som Kathryn Hahn, Adam Goldberg, Thomas Lennon og Bebe Neuwirth fylder lærredet med neurotisk charme, dead-pan one-liners og kontorskænderier.
    • Sportskommentatoren Warner Wolf dukker også op som sig selv - perfekt til filmens Manhattan-kulisse, hvor tv-kameraer altid er tændt.
  • Tematiske understrømme
    Selvom tonen er let, kredser filmen om:
    1. Datingspillets regler - de (u)skrevne tricks og faldgruber, som Andie udstiller i sin artikel.
    2. Kønsroller på prøve - begge hovedpersoner udfordrer hinanden og sig selv i jagten på at “vinde” deres respektive væddemål.
    3. Medie- og reklameverdenen - Andie skriver for kvindemagasinet Composure, mens Ben jagter den eftertragtede diamant-kampagne hos ad-bureauet. To velklædte brancher, der skaber lige så mange illusioner som kærlighedshistorier.
    Alt sammen serveret uden tunge moraler - men med nok glimt-i-øjet til, at man kan genkende både 00’ernes datingkultur og arbejdspladsintriger.

Så næste gang du streamer How to Lose a Guy in 10 Days, kan du holde øje med disse små perler - de gør gensynet (mindst) ti gange sjovere.