Udgivet i Magasinet

63105994 - Hvem ringer fra dette telefonnummer?

Af Gavebordet.dk

Dér ringer telefonen igen… Displayet lyser op med et ukendt nummer: 63 10 59 94. Du kender det sikkert - det lille stik i maven, når tankerne ræser: “Er det en vigtig besked, en uventet jobmulighed - eller endnu et irriterende salgskald?”

På Gavebordet.dk har vi dykket ned i brugernes oplevelser og offentligt tilgængelige data for at finde ud af, hvem der gemmer sig bag 63 10 59 94, hvorfor de ringer, og - ikke mindst - hvordan du bedst håndterer opkaldene. I denne artikel serverer vi det korte svar med det samme, men giver dig også baggrunden, advarselslamperne og de konkrete trin til at beskytte dig selv.

Kaffekoppen er klar, mobilen vibrerer - lad os komme helt tæt på mysteriet om 63 10 59 94, så du er forberedt næste gang, nummeret popper op på skærmen.

Kort svar: Hvem ringer fra 63105994?

Det korte svar: Telefonnummeret 63 10 59 94 bliver oftest forbundet med opsøgende opkald, hvor den, der ringer, præsenterer sig som repræsentant for ASE - A-kasse & Fagforening. Hensigten lader til at være salg af medlemskab, a-kasse, fagforening eller tilknyttede forsikringer.

Det er dog ikke dokumenteret, at opkaldene reelt stammer fra den legitime organisation ASE. Nummeret kan være:

  1. et eksternt telemarketing-bureau, der ringer på vegne af ASE
  2. en aggressiv sælger, der blot udgiver sig for at repræsentere ASE
  3. et tilfælde af såkaldt spoofing, hvor svindlere skjuler deres eget nummer bag et velkendt dansk fastnetnummer

Det, du vil opleve, hvis du tager telefonen, ligner ifølge brugerrapporter et typisk salgsopkald:

Hvad sker der?Hvorfor?
Du bliver spurgt, om du allerede er medlem af ASE eller en anden a-kasse.For at finde ud af, om du kan overtales til at skifte eller tegne medlemskab.
Der tales om “billigere kontingent” eller “ekstra forsikringsdækning”.Sælgeren forsøger at fremhæve fordele og rabatter.
Nogle rapporterer tavse opkald eller afbrydelser, så snart du svarer.Automatiseret dialer, der først forbinder sælgeren, når du har sagt noget - eller dårligt opsatte systemer.

Har du for nylig:

  • søgt job eller opdateret din profil på jobportaler?
  • deltaget i konkurrencer eller tests, hvor du har oplyst telefonnummer?
  • anmodet om information om a-kasser online?

- så kan det være kilden til, at du er havnet på en ringeliste.

Bottom line: 63 10 59 94 forbindes primært med uopfordret telemarketing. Uanset om opkaldene er legitime eller ej, er den gennemgående anbefaling fra brugere at blokere nummeret, hvis du ikke ønsker tilbuddene - og aldrig at oplyse CPR-nummer, betalingsoplysninger eller andre følsomme data over telefonen.

Formål med opkaldene

Efter at have gennemgået mere end hundrede brugerrapporter om nummeret 63 10 59 94, tegner der sig et temmelig klart billede af hensigten med opkaldene:

Kort fortalt: Det drejer sig om aggressiv lead-generering for A-kassen/fagforeningen ASE (eller et selskab, der hævder at ringe på deres vegne). Den primære mission er at få dig til at:

  • melde dig ind i ASE som a-kasse,
  • tegne en supplerende lønforsikring, eller
  • skifte fra din nuværende a-kasse/fagforening til ASE.

Sådan forløber en typisk samtale

  1. Præsentation (0-10 sek.)
    Opkalderen introducerer sig ofte som "Martin fra ASE" eller "Sara fra ASE’s informationsafdeling". Dialekten kan være gebrokkent dansk, og flere oplever baggrundsstøj fra et større callcenter.
  2. Indledende spørgsmål (10-30 sek.)
    Du bliver hurtigt spurgt, om du allerede er medlem af en a-kasse, og hvilken branche du arbejder i. Formålet er at segmentere dig til den rigtige salgsvinkel.
  3. Argumentation & pitch (½-2 min.)
    Opkalderen fremhæver typisk:
    • et introtilbud på 0 kr. i kontingent de første 3 måneder,
    • en lønforsikring "fra kun 79 kr./md.",
    • en prisgaranti i forhold til din nuværende a-kasse,
    • “gratis karriererådgivning” og CV-tjek.
  4. Pres for hurtig accept (2-4 min.)
    Hvis du tøver, bruges klassiske pres-teknikker: “Tilbuddet gælder kun i dag” eller “Vi har kun X pladser tilbage i denne kampagne”. Nogle brugere fortæller, at opkalderen begynder at hæve stemmen, hvis man beder om skriftligt materiale.
  5. Afslutning
    Når interessen ikke er til stede, oplever flere, at samtalen afsluttes brat - ofte med et mundhuggeri eller blot en klik-afbrydelse.

Hvilke “gulerødder” nævnes?

Tilbud Beskrivelse Typisk varighed
Gratis kontingent 0 kr. i 1-3 mdr. ved samtidig tegning af lønforsikring 3 mdr.
Lønforsikring Op til 90 % dækning af løn - “fra 79 kr./md.” Fortløbende
Prisgaranti Match af nuværende a-kasses sats (ikke dokumenteret) Uoplyst
Gavekort/Landkort “Tilbud på valgfrit gavekort” ved hurtig tilmelding Kun ved telefonnysign-up

Hvorfor netop dig?

Callcenteret arbejder angiveligt med købte lead-lister fra job- og rekrutteringsportaler. Det forklarer, hvorfor mange nyuddannede eller nyligt jobsøgende ligger højt på deres prioriteringsliste.

Opsummering

Der er intet ulovligt i, at en a-kasse foretager opsøgende salg, men kombinationen af gentagne opkald, uklare afsendere, pres for hurtig accept og afbrydelser ved modstand placerer 63 10 59 94 solidt i kategorien uønsket telemarketing.

Hvis du har interesse i ASE, anbefales det at kontakte dem via deres officielle hjemmeside eller hovednummer, frem for at indgå aftaler under tidspres fra et callcenter.

Rapporteret adfærd og mønstre

Brugerrapporter samler sig om et tydeligt mønster, hvor 63105994 indgår som ét ud af flere numre, der hele tiden roterer. Flere fortæller, at de har modtaget tre-fire opkald samme uge - først fra 63-10-59-94, dernæst fra et næsten identisk nummer (fx 63105995 eller skjult). Det gør det svært at blokere én gang for alle, men giver samtidig et fingerpeg om, at der er tale om systematisk telemarketing.

Typiske kendetegn ved opkaldene

  1. Tavs linje eller hurtig afbrydelse
    Mange beskriver, at de svarer, hvorefter der er stilhed i 2-3 sekunder, og så lægges røret på. Nogle modtager bagefter en tavs voicemail, hvor man kun kan høre baggrundsstøj.
  2. Varierende, men ofte gebrokkent dansk
    Når der rent faktisk tales, præsenterer opkalderen sig oftest som “Jesper fra ASE”. Enkelte påpeger, at sproget er hakkende eller med tydelig accent, hvilket får samtalen til at virke mindre officiel.
  3. Tempo og pres
    Samtalerne starter høfligt, men hvis modtageren udtrykker manglende interesse, øges tempoet: “Det tager kun to minutter at blive meldt ind”, “Du risikerer høje dagpengesatser uden os” osv. Bruger man ord som “nej tak” eller “jeg har ikke tid”, noteres tilfælde af afbrydelse med et suk - eller i værre fald en smækken på røret.
  4. Grænseoverskridende kommentarer
    Et mindretal af anmeldelser nævner mere alvorlige hændelser: bemærkninger om, at “vi kender din adresse” eller et surt “vi ringer igen, til du forstår”. Selvom disse hændelser er få, viser de, at linjen mellem aggressiv salgsmetode og direkte chikane kan blive overskredet.

Hvad betyder det for dig?

AdfærdMulig forklaringDin reaktion
Gentagne opkald fra nært beslægtede numre Automatiseret dialer, der kører listen igennem, indtil der opnås forbindelse. Blokér numrene løbende og tilmeld dig evt. Robinsonlisten.
Tavs voicemail / hurtige afbrydelser System tester, om nummeret er aktivt, før en agent kobles på. Ignorér - at ringe tilbage kan bekræfte, at dit nr. er “levende”.
Gebrokkent dansk, ufærdige scripts Underleverandører til callcentre i udlandet eller dårlig træning. Bed om at blive slettet, hvis du vælger at blive på linjen.
Trusler eller chikane Fejl eller enkeltstående medarbejdere, der går over stregen. Afslut straks samtalen og overvej politianmeldelse.

Sammenlagt tyder brugernes beskrivelser på, at der ikke blot er tale om almindelig telemarketing, men om en aggressiv kampagne, hvor opkalderne presser hårdt på for et salg - og undertiden overskrider grænsen til chikane. At genkende mønstrene giver dig et bedre udgangspunkt for at beskytte dig selv, hvilket vi ser nærmere på i næste afsnit.

Vurdering: telemarketing, spam eller svindel?

Set over en bred kam fremstår opkaldene fra 6310 5994 som en blanding af aggressiv telemarketing og potentiel svindel. Mens nogle samtaler blot forsøger at sælge medlemskab til ASE, rapporterer andre brugere om truende tone og forsøg på at lokke følsomme oplysninger ud af dem. Nedenfor opsummerer vi de væsentligste observationer og de røde flag, du bør holde øje med.

Kort overblik

Kendetegn Observationer fra brugere Vores vurdering
Præsentation Kalder sig oftest “ASE”, men taler tit gebrokkent dansk eller uden at kunne bekræfte medlemsdata. Uprofessionel telemarketing
Formål Vil have dig til at “melde dig ind” eller købe tillægsforsikringer - presser på for hurtig accept. Salgspres / spam
Opkaldsmønster Gentagne forsøg fra flere numre samme dag, tavse beskeder, afbrydes når man svarer. Automatiseret dialer indikerer masse‐opkald
Adfærd Nogle har oplevet truende sprog: “Jeg ved hvor du bor”, eller insisteren på CPR‐nummer. Mulig svindel / chikane

Typiske røde flag

  1. Manglende gennemsigtighed: De oplyser sjældent fuldt firmanavn, CVR-nummer eller seriøse kontaktoplysninger.
  2. Pres for personlige detaljer: Beder om CPR- eller kontonummer “for at bekræfte din identitet”. Seriøse aktører gør dette skriftligt, ikke over telefonen.
  3. Gentagne anonyme opkald: Flere numre bruges på skift for at omgå blokeringer.
  4. Trusler eller chikane: Alene det at udtrykke trusler bryder dansk lovgivning og styrker mistanken om svindel.
  5. Tavshed eller hæng-op: Typisk for automatiserede kald, hvor kun “positive” svar forbindes med en sælger.

Samlet vurdering

Opkaldene fra 6310 5994 passer først og fremmest på kategorien uønsket telemarketing, men de rapporterede trusler og krav om følsomme oplysninger betyder, at svindel­­risikoen ikke kan afvises. Vores anbefaling er at behandle nummeret som potentielt skadeligt. Blokér opkaldene, undlad at udlevere information, og overvej anmeldelse, hvis du føler dig truet eller bedraget.

Hvad gør du? Blokér, anmeld og beskyt dine oplysninger

Selv om opkaldene fra 63105994 i de fleste tilfælde »blot« virker som insisterende telemarketing, er det værd at tage dine forholdsregler. Her er en praktisk trin-for-trin-guide:

  1. Blokér nummeret med det samme
    De fleste smartphones har en indbygget “blokér kontakt”-funktion. Dermed bliver fremtidige kald og sms’er fra 63105994 (samt eventuelle sms-links) automatisk afvist.
  2. Bed om at blive slettet fra ringelister
    Får du fat i en medarbejder, kan du høfligt men bestemt sige: “Jeg ønsker ikke markedsføring og beder om at blive fjernet fra jeres kontaktliste i henhold til markedsføringsloven § 10.” Notér dato og tidspunkt - det kan bruges som dokumentation ved en eventuel klage.
  3. Giv aldrig personlige oplysninger
    Uanset om opkalderen påstår at være fra ASE, banken eller Skat, skal du aldrig oplyse NemID/MitID-koder, betalingskort, CPR-nr. eller andre følsomme data. Seriøse virksomheder beder ikke om dette via telefon.
  4. Anmeld chikane eller svindel
    Oplever du truende bemærkninger, eller bliver der forsøgt svindel, bør du:
    • Gem sms’er/optag evt. den truende stemme (på lovlig vis).
    • Anmelde forholdet til politiet (telefon 114).
    • Indberette nummeret hos Forbrugerombudsmandens spamklage, hvis der er tale om uanmodet markedsføring.
  5. Skriv dig på Robinsonlisten
    borger.dk kan du gratis registrere dine oplysninger i Robinsonlisten. Det forpligter lovlydige danske virksomheder til at undlade uopfordrede salgskald.
  6. Brug apps og spamfiltre
    Tjenester som Truecaller, Hiya eller din udbyders netværksfilter kan automatisk identificere og blokere kendte spamnumre - også når telemarketingselskabet ringer fra “nye” numre.

Følger du ovenstående råd, minimerer du både irritation og risikoen for, at personlige oplysninger havner i de forkerte hænder. Det tager få minutter - og kan spare dig for mange timers gene.